Podnośnia statków Niederfinow – cud hydrotechniki

Słyszeliście kiedyś o „windzie” dla statków? Jak takie coś mogłoby wyglądać? Żeby się o tym przekonać, najlepiej wybrać się do niemie-ckiego Niederfinow. Letnia pogoda jest idealna na taką wyprawę i kilkugodzinny rejs niewielkim statkiem. Razem z mamą wybrałyśmy wycieczkę organizowaną przez jedno z poznańskich biur podróży, ale samodzielny dojazd też jest łatwy i szybki. 

Po zajęciu miejsc na statku, można było już tylko podziwiać widoki i czekać na najważniejszy punkt programu.

Rejs statkiem po kanale Odra-Hawela.

No i w końcu w oddali jest i ona – śluza windowa w Niederfinow.

Śluza windowa (podnośnia dla statków) w pobliżu miejscowości Niederfinow, zaliczana do światowych cudów hydrotechniki, jest największym i najstarszym tego typu obiektem w Niemczech. Znajduje się na Kanale Odra-Hawela, czyli drodze wodnej, którą najczęściej pływają na zachód polskie statki śródlądowe. Zbudowana została w latach 1927-1934 kosztem 27,5 miliona ówczesnych marek niemieckich. Podnośnia ma 60 m wysokości, 94 m długości i 27 m szerokości, natomiast różnica poziomów pomiędzy górnym a dolnym odcinkiem kanału wynosi 36 metrów. Różnicę tę statki pokonują w wypełnionej wodą olbrzymiej wannie, która jest podnoszona lub opuszczana za pomocą czterech mechanizmów zębatkowych. Metalowa wanna, wypełniona wodą waży 4290 t, stabilizowana jest 256 linami stalowymi, o średnicy 52 mm. Mogą w nią wpłynąć statki rzeczne o długości do 84 m. Są w niej podnoszone lub opuszczane w ciągu zalewie 5 minut, z prędkością 12 cm/s. Pełne przepłynięcie przez podnośnię trwa 20 minut. Wcześniej, gdy statki pokonywały śluzy, trwało to 2 godziny.

Statki wpływają do wanny.
Po zamknięciu śluzy winda rusza w górę.
Między elementami konstrukcji migają nam wierzchołki drzew.
Kładki dla zwiedzających w górnej części konstrukcji.
36 metrów wyżej. Możemy płynąć dalej.

Ze względu na wiek podnośni (82 lata) oraz niedostateczne parametry techniczne („wąskie gardło” na Kanale Odra-Hawela), w 1992 podjęto decyzję o wybudowaniu obok istniejącej nowej podnośni. Prace ziemne nad nową śluzą rozpoczęto jesienią 1996. Przewidywany koszt urządzenia to 285 mln euro. Oddanie do użytku nowej podnośni ma nastąpić w roku 2016. Jednak starsza podnośnia ma pozostać równolegle w użyciu do roku 2025.

Widok na nową podnośnię.

Odwiedzający nową podnośnię będą mogli ją podglądać w trakcie pracy, zostanie ona udostępniona wszystkim zwiedzającym dzięki windom, schodom, drogom, kładkom i mostkom, przystosowa-nym również dla osób niepełnosprawnych.  Galerie dla zwiedzających znajdują się na wysokości 49,95 m nad poziomem morza we wnętrzu obiektu i biegną bezpośrednio nad korytem wzdłuż dźwigarów oraz na zewnątrz między pylonami za dźwigarami kratownicowymi. Trzy mostki są zawieszone nad korytem pomiędzy znajdującymi się na przeciwko siebie pylonami oraz wschodnim końcem. W ten oto sposób zwiedzający będą mieli okazję do zapoznania się z bliska z techniką podnośni statków i dodatkowo będą mogli z poziomu wielu stanowisk cieszyć się wspaniałą panoramą Barnimer Land. Po zakończeniu prac budowlanych będzie również możliwe dzięki nowym trasom dla zwiedzających i mostom kanałowym oglądanie górnego basenu wejściowego i starej śluzy.

Co roku Niederfinow odwiedza 150 000 turystów. Miejsce to jest naprawdę godne polecenia. Niezwykłe jest uczucie, kiedy razem ze statkiem wznosimy się na taką wysokość.

W pobliżu Niederfinow znajduję się inne, prawie tak samo ciekawe miejsce – gotycki zespół klasztorny położony w pobliżu miasta Chorin, około 20 km na zachód od granicy polsko-niemieckiej. Dawne opactwo Cystersów, sekularyzowane w 1542, obecnie jest w częściowej ruinie. Ze względu na bogactwo form architektonicznych z XIV w. zespół ten zaliczany jest do najcenniejszych przykładów gotyku ceglanego.

Zespół klasztorny w miejscowości Chorin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *